2018-05-01

Göteborgs universitets sigill

 - Illustration ur Svedmark

Göteborgs högskola grundades 1891. Det årtalet står i universitetets logga, eller sigill som det också kallas. Sigillet formgavs dock först 1954, året då högskolan slogs ihop med Medicinska högskolan och bildade Göteborgs universitet.
Det kan påpekas att figurerna i det ursprungliga sigillet är konstnärens fria tolkningar av hällristningsfigurer. De är inte autentiska.
- Magnus Svedmark, "Remiss - renoverad logotyp för Göteborgs universitet" (2006)

Trots alla år i staden och några på universitetet var det först häromdagen jag blev nyfiken på varifrån hällristningarna kom, vad de egentligen föreställde och vad de symboliserar. Svaret på den första frågan är alltså att de är Nils Wedels skapelse.

En annan fråga är hur autentiska de verkar vara. Finns det hällristningar med sådana båtar och solkors? Jag känner inte riktigt igen stilarna men har för begränsad erfarenhet.
Mannens grunkor är kanske märkligast. De har kallats yxa (vilket skulle vara olämpligt i loggan) och sköld men ser i dagens version mest ut som en enhjulig cykel.


4 kommentarer:

FredrikT sa...

Gamla Göteborgs högskolas vapen var mer lättolkat. Det visade Göteborgs grundläggare Gustaf II Adolf med krona, spira och äpple samt Göteborgs stadsvapen. Runtom stod devisen "Göteborgs högskolas sigill 1891".

Hexmaster sa...

Det har jag aldrig sett eller ens känt till att det existerat. Var kan man se det?

FredrikT sa...

Vet inte om det finns tillgängligt på nätet. Jag har ett inskannat exempel från en arkivhandling jag hittade härom året. Gissningsvis bör det väl även finnas på officiella trycksaker från högskolans tid.

FredrikT sa...

Sent omsider har jag upptäckt att jag faktiskt laddade upp det gamla sigillet på Facebook för flera år sedan. Här kommer länk:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153705300585826&set=a.409777655825&type=3&theater