2018-03-25

Inbyggda krockkuddar

Denna skröna var jag övertygad om att jag skrivit om för längesedan. Det hade jag också, på sätt och vis – men inte på bloggen eftersom det var så ofantligt längesedan att Faktoider-bloggen inte fanns. Jag hade mailat den till kollegan Mats Orveland som lagt ut det på hans sida Forum för felfinnare. Så nu lägger jag ut den på min egen blogg, tolv år senare.
En 24-årig kvinna i Bulgarien hade ingen krockkudde i bilen när hon brakade in i en annan bil. Men hon klarade sig ändå – tack vare sina silikonbröst." (TT-AFP)
- Göteborgs-Posten, 2 oktober 2006

Vad tror vi om det? :-)

Jag skrev en glatt nyfiken rad till GP à la "gick ni på den?" och fick ett sorts svar: "Vad kan jag säga. Det var en liten klackspark som kanske missade målet..." Jag skrev även till TT som också blev generade över sin miss beträffande såväl källkritik som sunt förnuft (eftersom även mycket rundligt tilltagna "kuddar" vid en krock inte skulle hindra kvinnan från att bryta nacken).

Men det bästa av allt var att någon vecka senare dök samma notis åter upp i samma tidning, utvald av en annan redaktör. Nu hade kvinnan fått ett namn, en annan källa uppgavs, men episodens fnissiga men omöjliga kärna var oförändrad.

Inga kommentarer: