2017-10-03

Helhet Energi Balans

Helhet, Energi & Balans utvecklar din fulla potential och ger dig tillgång till den sanna livskraften. Den sanna livskraften skapar helare människor vilka automatiskt skapar en helare värld.
- Helhet Energi Balans

Ett av "fynden" på bokmässan utgjordes av HEB, Helhet Energi Balans. Om det inte är en sekt så försöker de åtminstone.

Hur vet man att det är en sekt? Sådant framgår sällan av deras egna beskrivningar. I detta fallet är det idel standardtexter som kunde varit hämtade från vilken new age-grej som helst. Men ett tecken är den grad av hängivenhet som man förväntar sig av de lite mer engagerade anhängarna:
Om du vill utbilda dig inom HEB-metoden så är det 4-5 års heltidsstudier som behöver vara utspridda under cirka 10 års tid
- Om HEB

Ett annat tecken är det fokus som ligger på ledaren. Grundaren och gurun Laila Tyfting nämns stup i kvarten; hade det inte varit för några namngivna lärjungar i Linköping, och att man har faktiska aktiviteter på flera andra orter, hade det lika gärna kunnat vara ett enmansföretag.

Kurserna som annonseras på hemsidan ligger på 3000-7500 kronor. För att rekrytera medlemmar håller man gratisträffar på stadsbiblioteket i Linköping, vilket måhända strider mot någon policy för lokalbokning (religiösa/andliga samfund brukar annars få hålla sig med egna lokaler).

Det ska sägas att konkurrensen i den vidskepliga branschen är stenhård. Det är många, många fler som vill driva företag och sällskap än det finns efterfrågan. Det ska bli intressant att se om HEB finns kvar om ett, tre eller fem år.

3 kommentarer:

Hedvig sa...

Hej!
Det är så intressant att läsa din text. Min mor och min numera bortgångna bror följer Laila och är engagerade i HEB. De har brutit med all familj och med alla vänner. Jag har länge hävdat att de är en sekt. Och så nu, efter att min bror dött och jag googlat en massa, så hittar jag din recension som direkt hänvisar till dem som en sekt. Så jäkla skönt att hitta en utomståendes perspektiv på det.

Hexmaster sa...

Varsågod! Då kan vi konstatera att HEB är igång två år efter att de gjorde reklam för sig på bokmässan. Ack ja.

Det enda lilla som fick mig att tveka med sekt-stämpeln ett ögonblick var deras storlek. Hur liten kan en sekt vara och fortfarande kallas sekt? Spelar det någon roll? Det gick ju inte att bedöma storleken på något rimligt sätt; sådana här rörelser vill alltid verka större än de är. Men, som sagt, det var glasklart att de *ville* vara en sekt. Alla som haft det minsta med dem att göra, och som har minsta koll på sekter och slikt, måtte märka det direkt.

Tråkigt med din mor och bror. Om du inte redan varit i kontakt med dem så är Hjälpkällan mitt tips när nära o kära hamnat i sån skit. Och jag hör gärna mer, här eller via mail peter@hexmaster.com om du vill hålla det privat.

Hedvig sa...

HEB har funnits rätt länge tyvärr. Laila hade verksamhet redan i början av 2000-talet. Och med namnet HEB fanns de iaf 2009 men då hade de nog funnits ett tag. På den tiden var det nog bara Laila. Tror de är ca 6 personer i den inre kretsen nu . Ska kika på organisationen du nämnde. Min bror var gift med Laila och han tog sitt liv i höstas. Ja, det är en sörja minst sagt.