2016-06-06

Lördagsfråga 415: Tintin

  1. Denna var den överlägset roligaste upptäckten och påminde mig om en av poängerna med de här himla lördagsfrågorna: Att regelbundet tvinga ut sig för att hitta grejor. Flickan heter Marie-Louise Van Cutsem och var barndomsvän med Georges Remi. När de blev lite större och – tja – avrådde hennes föräldrar henne från att träffa den där Georges mer eftersom han ändå aldrig skulle bli något. Remi är mer känd som Hergé, och Marie-Louises smeknamn Milou såg han till att vi alla också känner till.
  2. Inte bara kapten utan rentav amiral Sir Richard Haddock (ca 1629-1715) tjänstgjorde med den äran i Royal Navy.
  3. Solros är vad professor Kalkyl heter i original: Tryphon Tournesol. Om det finns någon poäng med det namnet skulle jag gärna vilja veta vilken det är. [Lackmus! Tack magnus!]
  4. I ett avsnitt av tv-serien Young Indiana Jones spelar Christopher Lee en diplomat från Österrike-Ungern. Personen fanns på riktigt och hade det typiskt ståtliga namnen Ottokar Theobald Otto Maria Graf Czernin von und zu Chudenitz.
En lättare lördagsfråga ("lite för lätt", rentav!) i sommarvärmen som Christian var allra snabbast på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Utan några som helst belägg har jag alltid, eller åtminstone sedan jag lärde mig lite franska, antagit att det har med franskans 'papier de tournesol' att göra, dvs lackmuspapper.

Den sista bilden tyckte jag för övrigt var lik Max Elloy som tydligen spelade Nestor i "mysteriet med blå apelsinerna" (åtminstone ögonbrynen :))

/magnus

Hexmaster sa...

Ha! "Professor Lackmus", så måste det vara. Tackar! (Ser att ett av pigmenten man kan använda i lackmuspapper kommer från solros.)