2016-05-13

Egna recensioner

Boktipset.se är en sajt där folk poängsätter och recenserar böcker. Vem som helst kan registrera sig under vilket ledigt namn som helst och börja tycka till om alla möjliga böcker. Uppgifterna stannar heller inte där utan återanvänds på Adlibris, Sveriges största internetbokhandel. Så höga och många betyg på det ena stället kan ge utdelning i reda pengar på det andra.

... Någon som ser haken?
När boktugg spanar in listan för denna veckas högst betygsatta böcker finner vi att en relativt okänd författare förekommer med flera böcker bredvid namn som Jonas Gardell, Jojo Moyes, Elena Ferrante och Hjalmar Söderberg.
Går vi in och granskar några av de medlemmar som betygsatt just den författarens böcker, finner vi att flera av dem varit inne och betygsatt i runda slängar 40-70 böcker på ungefär 10 minuter. Alla böcker har fått betyget 1-3 förutom de 3-4 böcker som är skrivna av den specifika författaren. De böckerna har istället fått betyg i den högre delen av skalan. Misstanken om att något inte står rätt till förstärks av att det i princip uteslutande är faktaböcker om länder och resmål som i övrigt är betygsatta av dessa medlemmar. Det känns helt enkelt otroligt att Nisse i Hult skulle vilja betygsätta 65 böcker om tyskland, lettland och turkiet samt fyra skönlitterära av just en och samma författare på en kvart. Ännu mer otroligt blir det när Vera i granngården gör det samma stunden efter åtföljd av flera andra.
- Sarah Perfekt: Hundratals fejkade konton ger böcker toppbetyg på Boktipset.se — och Adlibris, boktugg 3 maj 2016

I den länkade artikeln har boktugg avidentifierat titlarna eftersom de menar att det inte behöver vara förlaget eller författaren ifråga som ligger bakom utan lika gärna kan röra sig om sabotage. Det kan man ha olika uppfattningar om. Min skärmdump ovan är som synes oretuscherad.

I detta fallet verkar det åtminstone inte vara några större summor på spel eftersom det aktuella förlaget just nu slumpar ut sitt lager av pappersböcker, för att eventuellt övergå helt till elektroniska böcker. Men nog är det lite speciellt att ett förlag, som på sin hemsida skriver om "en ytlig och orättvis förlagsbransch", ska förknippas med fult trixande.

Se även Faktoider: Harriet Klausner, recensent för en superförmåga som år efter år recenserade ett halvdussin böcker om dagen.