2015-12-07

Lördagsfråga 389: Canidae

  1. Friedensreich Hundertwasser var en österrikisk arkitekt som ogillade raka linjer och räta vinklar. Detta typiska Hundertwasser-hus ligger i Wien. (Han är dock intressantare än så, se WP-artiklen.)
  2. Denna colavagn är en Goggomobil, från Glas fabrik i bajerska Dingolfing.
  3. William Fox (1879-1952), grundare av filmbolag som han så småningom förlorade kontrollen över. Men hans namn lever kvar i 20th Century Fox, Fox News osv.
  4. Det senaste Wolfenstein-spelet (Wolfenstein: The Old Blood) kom ut 2015. Det mest kända måtte fortfarande vara Wolfenstein 3D från 1992. Det på bilden är det första: Castle Wolfenstein från 1981 på en Apple II. Inte för att jag vet om man kan räkna dem till "samma serie" bara för namnets skull. Då är det mer anmärkningsvärt om '81 års Wolfenstein verkligen var det första dataspelet som utspelades under andra världskriget.
Hund, dingo, räv och varg. Jag väntar på en förklaring från Josef K om det var det han menade.

2 kommentarer:

Josef K sa...

Jag var helt ute och cyklade.

Hundertwasser-huset ligger vid Löwenstrasse. Då tänkte jag Lejon.
Den fina bilen trodde jag var en sådan här https://en.wikipedia.org/wiki/Piaggio_Ape och då tänkte jag apa.
Fox fick jag på något sätt till räv.
Och så dök en varg upp på slutet.

Lejonet och apan. Räven och rönnbären, hunden och vargen… Jag trodde på Aisopos - och alluderade Fablernas Värld.

Hexmaster sa...

Vargen gjorde mig fundersam, men då var det en "falsk ledtråd" då.

Fast det är väl bara rättvist att jag också får något att fundera på.