2015-12-08

Kameruns avbytarbänk


Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk ...
- Arne Hegerfors..?

När ett omdiskuterat citat genererar uppemot 100 (i skrivande stund) sidor på Flashback så vet man att det kan vara värt att gräva i.

Här gäller det ett mycket känt citat, en klassiker bland alla dessa "sportgrodor" med ofta tvivelaktig härstamning. Det sades inte för hundra år sedan utan 1990, i en tid då såväl televisionsbolag som vanligt folk spelade in även långt obskyrare material än kvartsfinaler i fotbolls-VM. Och så är upphovsmannen dels känd för sina maniska lustifikationer, dels i livet.


Här berättar han om när Kamerun (som i gruppspelet drämt till med en seger mot självaste Argentina) mötte England och var så nära att gå vidare till en sensationell semifinal ... Men det ville sig inte. Och då, säger Arne, fällde han kommentaren: "Jag var ju totalt omedveten om att jag hade sagt någonting som var det minsta roligt i det sammanhanget."

Men sade han det över huvud taget? Om han gjorde det, så måste klippet finnas tillgängligt, om inte hos SVT (det grymtas en del i Fb-tråden om censur, på vanligt manér) så definitivt på diverse VHS-kassetter ute i stugorna. Eller hur..?

Eller så här: När man trots det utomordentliga källäget inte kan få fram citatet, vad kan man säga om det då? Annat än att grodan verkar vara en anka?

Nästa steg är att leta reda på äldsta belägg. Och det visar sig vara Lasse Anrell 1995. Då är vi på fastare faktoid mark, för Anrell har ett grundmurat dåligt rykte som källa. Hypotesen för tillfället är att det inte sades av Hegerfors 1990 utan tillskrevs Hegerfors av Anrell 1995.

Att ännu ett påhittat citat behandlats som vore det äkta, trots att det 1) har exakt källa angiven och 2) är enkelt att bekräfta för den som har tillgång till den sortes material, är nu inget originellt. Det intressantaste i sammanhanget är att den påstådde upphovsmannen själv gått på historien; om han är ärlig, vilket jag förutsätter. För så starka kan goda faktoider verkligen vara.

Flashback: Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Tipstack till Erik D.

4 kommentarer:

Hexmaster sa...

I lite spam-rensande rök en kommentar från Anders H med, här är den återskapad:

"Nu har jag inte orkat läsa hela fb-tråden, och vet således inte om det nämnts, men vore inte Jens Lind och Dennis Videmyr, som ligger bakom Stopptid i SVT,rätt människor att rota i det här? Sporthistorienördar med full tillgång till SVT:s arkiv?"

Det programmet kände jag inte till (och har heller inte djuplodat i fb-tråden) men visst låter det som en utmärkt idé. Ska se om någon där nappar.

Anonym sa...

Jag har själv för mig att jag har hört citatet.
Det kan ju komma från någon annan match. Alla är inte kollade.
Jag har lite svårt att förstå hur den här myten skulle uppstå. Jag tror inte att Lasse Anrell bara skulle hitta på en sån sak.

Anonym sa...

Lasse Anrell har nog fått det av någon "tipsare".

Anonym sa...

För kännedom:

Lasse Anrell har kommenterat saken i en krönika i Nya Wermlandstidningen 12/12 -

http://nwt.se/mera/helg/anrell/2015/12/12/lita-i-synnerhet-aldrig-pa

- medan Stefan Holm ger sina synpunkter i Värmlands folkblad 2/1 -

http://www.vf.se/kronikor/vad-har-vi-sagt-egentligen

- utifall någon skulle vara intresserad.

Mvh/Mordacil.