2013-06-07

Trolltyg i Tomteskogen

[Åhnberg] har en åsikt som hon är ganska ensam om: GMO skulle kunna vara en tillgång för ett ekologiskt jordbruk. Men detta är en ståndpunkt som vi aldrig diskuterat i styrelsen eftersom Saltå Kvarn självklart är 1000 procent emot GMO och dessutom tillåter inte KRAV-reglerna GMO.

- Johan Ununger, VD Saltå Kvarn

Annika Åhnberg (S) har länge varit aktiv inom politik och näringsliv. Hennes tyngsta politiska post var när hon 1996-98 var jordbruksminister. Hon sitter och har suttit i flera styrelser. En av dem var styrelsen för Saltå Kvarn, antroposofernas företag för magiskt jordbruk. (Se faktoider.nu: Biodynamiskt eller den växande mängden bloggposter om antroposofernas verksamheter.) Hon valdes in 2010.

Nu är det så att Åhnberg inte är motståndare mot genetiskt modifierade organismer, GMO. Sådana är som sagt otänkbara i Saltå Kvarn. Exakt hur starkt motståndet är bland kunderna verkar man dock inte ha anat. För häromdagen kom någon på att en GMO-katt satt bland de antroposofiska hermelinerna. Det tog hus i helvete, enkelt uttryckt.

Det som hände häromdagen skakade vår värld, åtminstone känslomässigt.

Förstår ni på fullaste allvar inte att ni förlorat vårt förtroende helt?

Det är som att ha en pedofil som barnvakt. Fy fan!!

Monsanto tänker smutsa ner den ekologiska marknaden så att vi ska bojkotta dem och glömmer bort att detta gynnar Monsanto i längden. Och nu när de fått nej i EU så har de brainstormat och ger sig in i styrelserum hos ekologiska producenter...det är konspiration på riktigt hög nivå. Ut med kärringen!

- Blandade kommentarer bland hundratals på Saltå Kvarns Facebook-sida

Åhnberg valde att avgå.

VD:ns kommentar har en intressant slutkläm:

Men det som nog har blivit en tankeställare för mig och för mina fina medarbetare är att de insatser som Saltå Kvarn har gjort för bra mat och hållbart jordbruk under flera decennier (vi fyller 50 år nästa år) väger så lätt. Vi förstår inte hur äktheten och trovärdigheten i vårt arbete kan ifrågasättas och bortses ifrån bara för att en styrelseledamot har konstiga – och i mångas ögon olämpliga - åsikter i en fråga. Men vi måste uppenbarligen lära oss att inte ta något för givet.

Med tanke på att han driver ett företag som ägs av en religiös sekt så borde han inte vara förvånad.

Man kan vara emot GMO av olika skäl (se även bloggposten GMO är OK om den är primitiv). Mycken kraft kan hämtas från konspirationsteoriernas underbara land, där argumentationen ofta är mer metafysisk än logisk. Det handlar inte om att Saltå har ett, såvitt jag vet [men nu vet jag lite bättre - ser mer nedan], fläckfritt biodynamiskt CV sedan ett halv sekel, eller huruvida Åhnberg verkligen velat eller kunnat prångla in GMO-varor i sortimentet. Det handlar om att ondskan, här representerad av storföretaget Monsanto, fått in en tentakel i det allra heligaste.

Och de riktiga antroposoferna har ett särskilt namn på den stora fienden: Ahriman, den djävulska demon som ger människorna vetenskap och teknik. Att antroposoferna är en religiös sekt är inte en liknelse utan helt sant.

Waldorf Watch: Steiner om Ahriman


Uppdaterat: Det förefaller som om Saltå Kvarn sedan några år försöker att dra ner på det biodynamiska. Om det förekommer någon svekdebatt om detta så har jag inte sett den. Trots att det måste sägas vara ett betydligt större avsteg från den ursprungliga linjen än att ha en styrelseledamot som i andra sammanhang inte är helt emot GMO.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Meningen:"Det är som att ha en pedofil som barnvakt." påminner mig om när den så populära Vandana Shiva jämförde GMO med våldtäkt. http://blogs.discovermagazine.com/collideascape/2013/01/05/vandana-shiva-compares-gmos-to-rape/#.UbGlkPltFWU. Detta efter att Mark Lynas bad om förlåtelse för att ha varit med att skapa anti-gmo-rörelsen. Hans exata ord till varför han ändrat sig om gmo är: "Jag upptäckte vetenskap".

Mark Lynas har också sagt: "You cannot call yourself a humanitarian and be opposed to GM crops"(detta i en kommentar om bl.a. gyllene ris, riset som är utvecklat med genteknik och innehåller betakaroten för att rädda miljontals barn från bristsjukdom, undernäring och död.

Nåja, jag har själv skrivit två blogginlägg om gmo. Detta eftersom jag var irriterad på en artikel av Rune Lanestrand. Jag skulle gärna blogga mer om dessa frågor, jag hoppas själv jobba med framtidens jordburk, och hur vi ska kunna föda 9 miljarder människor 2050. (Förnärvarande håller jag på att ta en kandidatexamen i molekylärbiologi.) Fast jag vet inte om jag är rätt person att debattera frågan, och jag har ingen aning om hur man får läsare.

Anonym sa...

Tänkte bara inflika att sekteristerna bakom Saltå kvarn har fått underkänt av Demeter (kontrollorganet för biodynamiskt odlat) när det gäller vissa produkter, bland annat för att de tvingats köpa in mjöl från Ungern som inte är biodynamiskt odlade. Som om det nu skulle spela någon roll.

Det är generellt sett inget fel på Saltå kvarn produkter, förutom att man stödjer en galen religiös sekt skapad av den mentalsjuke rasisten Steiner.

Hexmaster sa...

Att Saltå skulle ha dragit ner på det biodynamiska är, när jag tänker efter, något jag hörde för ett tag sedan. Nu har jag fått det bekräftat från flera håll. Att det inte blivit någon debatt om det -- kanske för att antroposmurferna håller såpass låg profil att folk inte vet vad biodynamiken är? Eller ens att det är något speciellt med det. Till skillnad från GMO där man åtminstone kan inbilla sig att man vet vad det gäller.