2013-06-28

Omvänd numerologi

Numerologi finns i flera tappningar. Den så kallade gematrin är ni nog bekanta med, det är när man börjar med bokstäver, gör om dem till siffror och sedan analyserar det hela. Som att odjurets tal skulle vara en kodning för Hitler, Napoleon eller Obama.

På 1930-talet fick kanadensaren Alfred J. Parker en sån här fantastisk idé, som jag inte vet om jag är avundsjuk på eller tacksam för att jag aldrig får: Ditt namn avgör vem du är. Och genom att ändra ditt namn, kan du ändra ditt liv.

This daughter was very bright; she was also very stubborn and refused to do as she was directed by her parents and teachers. My friend had heard of the Society of Kabalarians and decided to contact them. Together they came up with a spelling change for her daughter and, seemingly overnight, the girl shifted into being kinder and more responsible.

- Vittnesmål från nöjd kund, Kabalarian Philosophy: Making a Name Change

Om inte annat så ger det mig anledning att återanvända detta fina citat ännu en gång, rörande omvänd frenologi:

You can go into a shop in Ankh-Morpork and order an artistic temperament with a tendency to introspection. What you actually get is hit on the head with a large hammer, but it keeps the money in circulation and gives people something to do.

- Terry Pratchett

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan inte låta bli att kommentera en inträffad "synkronicitet". Just citatet från Terry Pratchett läste jag på riktigt (Men at Arms, bok nr 15 i serien utgiven 1993, jag är bara lite efter) ungefär två timmar innan jag läste blogginlägget. Just känslan att det kan inte vara en slump är mycket stark, även när man är införstådd med fenomenet.

/Håkan