2013-01-09

Julmust förbjuds (?)

Idag fick Kennet Öhlund stå för texten. Hoppas du inte misstycker, Kennet.

---

Rubrik idag på många håll: "Snart kan julmusten förbjudas - av EU". En snabb koll ger vid handen att detta helt enkelt är rena dumheter.

Huvudkällan är Cecilia Giertta, Sveriges Bryggerier. Efter att ha läst detta Karamellfärg förbjuds i maltdrycker - men inte i öl mejlade jag henne. Här är brevet:

Hej Cecilia!

Nu har jag läst vad du skrev häromdagen:
Julmust ”säljs ju inte som maltdryck precis och berörs inte av EU i det här fallet.”

Jag undrar om du har någon förklaring på hur det kunde bli så här i Dalarnas Tidning [9 februari 2013]: Julmusten kan hotas av EU.

Har du fått veta mer sedan du skrev, eller är det tidningen som gör en helt galen artikel?

Tacksam för snabbt svar!


Svaret:

Hej
Det som står i artikeln är helt galet och jag söker just nu reportrarna som skrivit och kräver en rättelse.
mvh



2 kommentarer:

Kurt sa...

Däremot kanske sockerkulören i musten kan förbjudas an andra skäl. Den innehåller ju cancerogena ämnen, som bildas i de flesta Maillard reaktioner.

Lena Synnerholm sa...

Innehåller sockerkulör särskilt mycket, av just dom ämnena? Annars ser jag ingen anledning till det.