2011-09-21

Farmaceuten som skämdes

Det hände på ett apotek men jag kan inte säga vilket. Jag stod och väntade på att kortköpsdosan skulle bråka färdigt och började titta på en ny produkt. Under stigande förvåning insåg jag att apoteket ifråga sålde tuggummin som, i tur och ordning, utlovade skönhet ("fastare hud"), intelligens ("fokus") och styrka ("uthållighet"). Jag frågade farmaceuten om saken. Hon log kundvänligast och förklarade att ja, dessa tuggummin innehåller vitaminer som kan stärka hudens kollagen, och dessutom ...

Så tappade hon plötsligt leendet, såg mig rakt i ögonen och sade med låg röst och eftertryck: "Okej. Jag skäms. Jag står faktiskt här och skäms."
- Cecilia Verdinelli i GP, 20 september 2011

Tuggummit är Vigo - tuggummi med funktion. Märket lanserades i våras och har sedan dess blivit grundligt hånat. (Jag hade glömt bort att det fanns, och fick en obehaglig påminnelse av kolumnen.) Detta underlättas dessutom av de som försöker marknadsföra fånerierna; kanske, kanske inte, skäms de innerst inne när de levererar sådana här resonemang:
Charlotte af Klercker, presschef på Apotek hjärtat, vill inte ge några synpunkter på marknadsföringen av tuggummit.
- Det lämnar jag till myndigheter att ha åsikter kring. Att det ska hålla dig snygg är inte ett hälsopåstående utan ett reklampåstående.
- Konsumentverket granskar skönhetstuggummi, SvD 21 juni 2011

Att folk på de respektabla institutioner som apotek ska utgöra skämmer ut sin personal genom att låta dem agera bondfångare är varken ett "hälsopåstående" eller ett "reklampåstående", utan ett faktapåstående: det är så det ligger till.

4 kommentarer:

Sarvi sa...

"Jag skäms. Jag sitter här och skäms." är ju ett citat av Kjell Bergkvists rollfigur från filmen Smala Sussie. En mycket rolig film.
http://www.youtube.com/watch?v=wzyqQ6xk8YQ

Bertil Lundin sa...

Jag misstänker att apoteks'reformen' kommer att leda till många fler skamfyllda ögonblick. T.ex. börjar kosmetik och andra skönhetsprodukter att tränga ut annat. Viktiga mediciner förs inte, men tuggummi, det har man. Naturligtvis blir det så när man vinstmaximerar - frågan är om det verkligen är vettigt?

Andreas sa...

Jag har frågat hur det är menat att de här tuggummivarianterna ska fungera, varje gång jag har besökt ett apotek tillhörande den grupp av butiker det handlar om. Nästan varje gång har jag fått tydliga svar i stil med "Det är fler som har ifrågasatt de här produkterna, och då pratar jag inte bara om personer på kundens sida av kassan.".

En gång frågade jag om kvinnan vid kassan rekommenderade mig, som lite trög norrlänning, att köpa tuggummit som ska stärka den mentala förmågan. Svaret var roande: "Om du är smart nog för att låta bli, så behöver du inte någon sån här produkt.".

Hexmaster sa...

Letar efter gilla-knappen...