2011-06-02

Kronologi för en bok



Den 27 oktober 2009 var jag med i TV 4 Nyhetsmorgon. Efteråt hälsade jag på hos förlaget. Vi diskuterade den nyligen utkomna Fler faktoider, liksom hur nästa bok skulle kunna te sig. Vi var överens om något mindre encyklopediskt, mer fokuserat; färre ämnen mer ingående utredda. Efter lite bollande får jag idén Tredje rikets faktoider (den lätt justerade titeln skulle hänga med hela vägen). Förläggaren godkänner på stående fot - bokstavligt talat, vid det laget hade vi hunnit ut på Sveavägen.

På tåget hem tog jag en anteckningsbok och började skriva ner nyckelord, stolpar, tänkbara ämnen att ta upp. Få se: Dolkstötslegenden och Wunderwaffen såklart, örnnästet har jag tagit upp förr och får anledning att åtminstone nämna, det så kallade ekonomiska undret är en praktmyt liksom den Ordnung Führern hat geschaffen, en ordentlig utläggning om rasbiologin såklart och det ockulta tjafset och flygande tefat och ... När jag fick vända blad insåg jag att sovringen nog skulle bli hårdare än jag först trott. I efterhand inser jag hur lite jag visste; det jag först tänkt mig som en samling faktoider med en gemensam nämnare, varken mer eller mindre, skulle snarare bli en komplett historik över Tredje riket.

Tillbaka skrev jag en sammanfattning av bokidén på två A4 som förlagets s.k. utgivningsmöte godkände i december. (I efterhand ter sig beskrivningen sällsamt bekant och obekant, ty den beskriver bara delvis slutprodukten.) Det är alltså på sådana möten som lite större förlag slutgiltigt avgör vilka böcker man ska ge ut.

För övrigt tillbringade jag resten av 2009 med att läsa på och skriva om det stora ämnet Wunderwaffen. Det blev omsider bokens längsta kapitel.

2010 Q1 - Skrev kontrakt. Fortsatte med Wunderwaffen, liksom atombomben, läste på i allmänhet. Skickade några textprover till förläggaren som gillade.
2010 Q2 - Blutzeugen, Germania, deutsche Physik, fräschade upp och putsade till en del befintligt material (från faktoider.nu, denna blogg, tidigare böcker och tidningsartiklar). Letade bilder, tittade på filmer, läste på och skrev ...
2010 Q3 - Myter i efterhand, nazismen och religioner & ockultism, läste Rosenbergs ohygglighet liksom ett myller av material dessutom. Den intensivaste fasen inföll under sommaren, för nu skulle boken bli "klar".

Den 5 september skickade jag 16 kapitel samt för- och efterord, sammanlagt ca 670 000 nedslag (tecken inklusive mellanslag) eller något mer än min hittills längsta, Fler faktoider på 615 000. En poäng med att visa upp en färdig textmassa var att det s.k. garantihonoraret nu erhölls.

I januari 2011 var det dags att plocka fram materialet igen, såväl fysiskt som "mentalt". Nu skulle redaktören nämligen läsa igenom det. Jag läste igenom alltihop ännu en gång, ändrade och kompletterade, och skickade in.

I februari kom manuset tillbaka. Redaktören hade skrivit ut min fil, läst igenom och klottrat fullt med justeringar han tyckte borde eller kunde göras: korrigerade stavningar, stryk detta, byt plats på de här orden, nytt stycke här, vad menar du här, tveksamma fakta, och så vidare. Nu gick jag igenom pappersbunten och införde i manuset på datorn de justeringar som jag höll med om, vilket var de allra flesta. Passade även på att göra några egna justeringar jag tyckte behövdes. Efteråt räknade jag ut att denna fas tog 10 sidor/timme, eller 43 timmar totalt. Skrev även en personförteckning med korta biografier över de viktigaste/intressantaste aktörerna. Texten utgjordes nu av ca 750 000 nedslag.

Sedan gick redaktören igenom mitt uppdaterade manus och hörde då och då av sig med frågor. Nu satte han texten, dvs. lade in den i layoutprogrammet med rätt stilar, rubriker, bilder och bildtexter m.m. Många bilder hade jag valt ut och lagt in under skrivandets gång, nu gick vi igenom dem, kompletterade och valde bort.

Nu togs omslaget fram. En extern formgivare anlitades, fick riktlinjer från förlaget, resultatet granskades av förlaget och mig. Fick klartecken efter vissa justeringar.

I maj fick jag korrekturet, dvs. boken som den skulle te sig i tryck, med rubriker, illustrationer och allt. Först som PDF (som jag gick igenom och skrev upp vilka ändringar jag ville ha) och sedan som pappersbunt i posten (som jag också gick igenom och klottrade ändringar i). Tidsåtgången för två genomläsningar ca 40 timmar. Sammanlagt fick jag ihop 184 ändringar på de 433 sidorna. Dessa skickade jag som en fil i mailen och papper med klotter på i posten.

Samtidigt gick samma korrektur till en annan korrekturläsare, som till skillnad från redaktören inte umgåtts i månader med texten - eller, som i mitt fall, uppemot ett och ett halvt år - utan läser den för första gången. Kommer han eller hon att hitta något som vi inte sett? Ja. Garanterat.


I början av juni 2011 har vi alltså kommit så långt. Den bok som började som en idé för 19 månader sedan kommer inom någon månad att gå till tryckeriet. Planerad utgivningsdag den 14 september, om ytterligare tre månader.