2011-05-17

På NETcommunity



- Hej Peter Olausson! Vem är du?
- Jag är författare och skribent, verksam på webben, i tidningar och böcker.
- Vad skriver du om?
- Ett favorittema är s.k. faktoider: myter, vandringssägner och liknande. Sådana har jag tagit upp inom allehanda områden, som historia, naturvetenskap, språk, medicin... Även pseudovetenskap och vidskepelse känner jag för, eller snarare mot.
- OK. Men vad har du för bakgrund inom ingenjörsbranschen?
- Egentligen ingen alls. Jag har ägnat mig åt datorer i snart 30 år, främst programmering och webbhantering, liksom en del GIS, visualisering m.m. Jag känner till många begrepp men har inte arbetat med dem professionellt.
- CAx, PLM, ERP..?
- ...Är i stort sett okända företeelser. Än så länge. Men jag läser in mig på dem.
- Finns det något särskilt du kan bidra med?
- Ett nyfiket och kritiskt perspektiv. Att undersöka löften om nya programversioner, metoder och andra mirakelmedel. Att ta reda på vad som är sant och inte.

NETcommunity: Ny medarbetare till vår redaktion

På portaler med namn som CADtorget*, PLMforum** och BIMforum***, liksom i nyhetsbreven (75 000 läsare bland ingenjörer och beslutsfattare) kommer jag att skriva reportage och artiklar från den digitala ingenjörsvärlden. En hel del att lära in, helt enkelt, inte minst alla dessa TLA****.


* CAD = Computer-aided Design
** PLM = Product Lifecycle Management
*** BIM = Building Information Modeling
**** TLA = Three Letter Acronyms

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är det bra lön?

Grattis.

MVH

Hans

Hexmaster sa...

Helt OK för att vara en rätt begränsad deltid. En god början.

Tack.