2011-03-29

Så funkar kinesiologi

Nu blir det film igen. Först förevisar Craig Brockie en klassisk demonstration av så kallad kinesiologi (även kallad tillämpad kinesiologi) i en lite annorlunda form. Tänk att ett namn kan göra sådan skillnad! (Hans hemsida verkar nedlagd.)



Här har ni australiensiska Skeptic Zone podcast (www.skepticzone.tv) som visar vad det egentligen är frågan om.



Som så ofta med sådana här trick är det obegripligt när man inte känner till det (så var det åtminstone för mig), men barnsligt enkelt när man gör det. Själva förklaringen går på tre sekunder, resten är mest kringsnack. Som så ofta med sådana här trick, det med...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för den, lysande.

MVH

Hans

Anonym sa...

Bra bilder, fast så svårt var det väl inte att genomskåda tricket. Den som kan fysik eller någon kampsport borde väl begripa. Det enda jag inte förstod var flexibilitets-tricket. Hade någon gjort det på mig skulle jag nog försöka utan magi och upptäcka det.

Sensemaker

Victor sa...

Jag tränar aikido och har nog därför lite blick för sånt för jag tänkte instinktivt också på att det var subtila balansbrytningar det handlade om. Sen finns det förstås vissa inslag av övernaturlighet i många kampsporter också men det är en annan historia.

Victor sa...

"...vissa inslag av övernaturlighet i många kampsporter..."

Innan jag blir påhoppad är det nog bäst att jag lägger till ordet "påstådd" innan ordet "övernaturlighet" i min förra kommentar. Jag menar liksom inte att det är ett faktum att det finns övernaturlighet. :-)