2011-03-26

Lördagsfråga

12 kommentarer:

Totte sa...

Nåt med kors/kryss kanske?

Totte sa...

Om vi låtsas att Södra korset syns på tavlan så får jag ihop det med Plus, järnkors (eller vad han har i kragen) och currykryss.

Hexmaster sa...

Mycket bra försök, men det var inte det jag var ute efter. Visst är det ett järnkors, att han bär det i kragen hänger samman med vilken sort det var (minns inte detaljerna).

Anonym sa...

Målningen är "Peace Concluded" av Sir John Everett Millais.

Officeren måste vara en Generalmajor eller liknande att döma av uniformsdetaljerna. Inget bekant ansikte dock.

Hexmaster sa...

Namnet är desto mer bekant.

Anonym sa...

En teori som jag inte riktigt får ihop är att det skulle handla om eponymer.

sverker olofsson: sverka (används väl knappast iofs)

raphael: pre-raphaelites, konstriktningen som Millais tillhörde.

manfred curry: Curry-linjer.

Men på den sista går jag bet. Försökte hitta någon sentida släkting till Münchhausen (som fått ett simulantsyndrom uppkallat efter sig) men det gick åt skogen. Men någon annan rolig tysk med sjukdom eller annat som arv till eftervärden kommer jag inte på just nu.

/magnus

-= Steamboat Willie =- sa...

Är inte fjärde killen en ung Gerd?

Anonym sa...

Attans. Är den inte löst än? Min snoriga hjärna vrides.

Jag får dra till med en högoddsare. Uppifrån och ned, höger till vänster: "Comedy is tragedy plus time" ;D

Hexmaster sa...

Hela svaret är lättare än delfrågorna.

Det är inte kors/kryss och inte eponymer. Det är inte von Rundstedt. "Comedy"-citatet var bra - ska lägga det på minnet - men inte svaret.

Ole Bull sa...

Svaret är nog de fyra räknesätten.
Sverker i Plus
På tavlan läses Times
Erwin Engelbrecht ger Division...

då äe det minus och curry kvar..

Hexmaster sa...

Tjo! Trodde att Plus skulle göra det lite för enkelt. Men det blev ju helt lagom.

Bara en kvar då.

Intressantast här var Engelbrecht som jag inte tror att jag sett förut.

pazuzu sa...

Det är ju vattenvirvlaren Bertil Pettersson, stolt uppfinnare av Plus & Minus energibalanserare.