2011-02-28

Lördagsfråga: Evangelister


  1. Markusplatsen, med en bit av Venedig dessutom. Stadens torg har namn efter skyddshelgonet, det lejon som är hans symbol syns också lite varstans.
  2. Matéus från Portugal är idag ett vin bland otaliga. En gång i tiden var det ett Namn, kanske mest känt som rosé, och kändes igen på de runda platta flaskorna. (Enligt denna artikel var 70-talet även räkcocktails - det känner jag igen - och "chicken Maryland", som jag inte kan erinra mig nånsin ha hört talas om.)
  3. Elin i Fucking Åmål (1998) av Lukas Moodysson. Finns det något att berätta om honom som ni inte redan visste? Vad sägs om detta: Hans första film hette Det var en mörk och stormig natt.
  4. Eagle hette månlandaren i Apollo 11; "the Eagle has landed". Det var efter nationens symbol, den vithövdade havsörn (Haliaeetus leucocephalus) som låter sämre på engelska: bald eagle. Plåtad av Collins, nu har jag naturligtvis glömt exakt vilken bild jag använde, men den kommer från obeskrivligt fantastiska resurs NASA:s arkiv med allt material från Apollo. Och örnen är ju evangelisten Johannes attribut, som ni kan läsa en liten artikel om här.
Vem var "anonym"? Christian satte samtliga, inklusive - efter lite betänketid - evangelisten Johannes örn.

1 kommentar:

Lena Synnerholm sa...

Finns bilden av Markusplatsen någonstans, i högre upplösning? Jag har letat på Wikipedia, liksom på Wikimedia Commons. Jag hittade flera fina bilder, men inte just den.