2010-06-21

Lördagsfråga: Midsommar


  1. Den längsta dagen (1962), episk skildring av den 6 juni 1944.
  2. Johannes döparen, född ett halvår före Jesus och därmed det helgon som fått i uppdrag att kristna den gamla midsommarhelgen. Det har väl gått sådär.
  3. Midsommarfirande druid vid Stonehenge, som även det är något av en anakronistisk blandning, då vi inte har en aning om huruvida de äkta, dvs. keltiska, druiderna någonsin hade något särskilt för sig vid det betydligt äldre Stonehenge vid midsommar. Ceremonin utfördes, såvitt känt, första gången 1905, av ett sällskap Ancient Order of Druids som bildats 1781.
  4. Pontiac Solstice.
Frågan syftade alltså inte bara på midsommar, utan även den faktiska midsommardag som inträffar just idag, det vill säga sommarsolståndet. Det är denna den 21 juni som är årets längsta, snarare än den artificiella midsommardag som inträffar på lördag, eller den Johannes döparens dag som inträffar den 24:e (på fredag) och som till och med 1952 var den "midsommardag" som firades.

Midsommarkransen till Dennis.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller på att gå igenom myterna om den svenska kulturen. För vart man än ser ser man tecken på att det "svenska" fötts ur mötet med det utländska, tex genom invandring.

Jag har en serie om den svenska kulturen här: http://ligator.wordpress.com/category/den-svenska-kulturen/

Jag skrev först om midsommaren här:

http://ligator.wordpress.com/2010/06/24/den-svenska-kulturen-midsommar/

Sen upptäckte jag det du skrev och citerade det här:

http://ligator.wordpress.com/2010/06/26/den-%e2%80%9dsvenska%e2%80%9d-kulturen-midsommar-2/

Hexmaster sa...

Tack -- eftersom jag aldrig uttalat mig om någonting ursvenskt, storsvenskt, eller om vikten av att skydda något förment sådant från inflytande från andra kulturer, så finner jag det något udda att du använder mitt material i det sammanhanget. Men OK.