2009-11-01

Lördagsfråga: Tommy


1. En Thompson-gasell, Gazella thomsonii, även kallad "tommie".
2. Den sovjetiska pjäsen Pansartåg 14-69 av Vsevolod Ivanonv, efter vilken man gjorde filmen Tommy (1931).
3. Klassisk bild med Churchill och ett maskingevär från Thompson.
4. Nu blir det aningen knepigare - bilden är faktiskt från Magersfontein i Sydafrika. Där kom 1899 ett av boerkrigets slag att utspelas, där som synes skandinaver deltog, på vilken sida det nu var. Britterna förlorade hur som helst slaget, och därefter skrev en viss Pvt Smith en dikt där "Tommy Atkins" figurerar. Hans verkliga identitet har, föga förvånande, blivit föremål för diskussion. Måhända begreppet Tommy för en brittisk soldat var någorlunda etablerat tidigare än så? (Jag har f.ö. inte hört Atkins-delen förrän nu.)

5 kommentarer:

Neeeeeeeeeeej sa...

Det var ett rekordsnabbt facit...

Hexmaster sa...

Hoppsan, redan november - nå, jag är inte ofelbar. :-p

Det ska bli en extra bra fråga nästa lördag. Lovar.

Anonym sa...

Vad är ett maskingevär?

http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=1971

MVH

Hans

Lena Synnerholm sa...

Det är en synonym för kulsprutepistol. Det kanske inte heter så officiellt, men folk förstår normalt vad man menar.

Galenthias sa...

Men det heter Maskinpistol. Pipan i en k-pist (kulsprutepistol) är i och för sig längre än de flesta pistolpipor, men ammunitionen är pistolammunition.

Maskingevär är en synonym för kulspruta, vilket är en förkortning för kulsprutegevär.

Men nu ser jag att Anonyms länk tar upp frågan med mycket mer detaljrikedom än jag är intresserad av att skriva, så nu är jag tyst..