2008-12-26

Horisontellt

I skrivande stund ger (det förvisso trubbiga, men dock effektiva verktyget) Google något fler träffar för uttrycket "över min horisont" än "bortom min horisont". Vadå "över"? Om någonting är över horisonten, så är det väl inom synfältet. Nog måtte den mer logiska bortom-versionen vara den som egentligen avses?

Trodde jag - men enligt SAOB att över-versionen den ursprungliga.

[Kunskapshorisont] i uttr. det går, förr äv. är över min hori­sont o. d., det överstiger min fattningsförmåga. LINDFORS (1815). Det går i sanning öfver min horizont. SöndN [skämttidningen Söndags-Nisse] 1862, nr 32, s. 1. HALLSTRÖM Skepn. 83 (1910).
SAOB: horisont

Hur liknelsen är tänkt förklaras inte. Det är möjligt att det är enklare än jag tror, men för närvarande går logiken tydligen över min horisont.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker inte det är så ologiskt ändå.. horisonten kan ju liknas vid ett väldigt avlägset backkrön. Det som ligger på andra sidan krönet är ju "över" det. Eller, säg, en kulle eller ett berg.. när du pratar om att gå "över" det menar du ju inte att du tänker dig upp och sväva ovanför, utan just att du tänker gå till den andra sidan, den du inte kan se.

Anonym sa...

hmm...? "det går över mitt förstånd" antyder förvisso också att någonting är utom räckhåll, liksom det som finns bortom/över horisonten. hmm...?
men i alla fall; jag har ju hittills fått vara med i den stolta skara som sidan länkar till, men jag har bytt adress; http://yosoysoy.wordpress.com/
(Smörflugor på loftet...)

mercy.

Hexmaster sa...

Ja, om man tänker sig "över" i betydelsen "bortom" - som ett berg, eller väg ("gå över vägen") eller hav eller vad som, så blir det logiskt. Tackar!

Soy - länk justerad. Ännu en som gått över till wordpress... Hm?