2008-02-12

Valloner, tattare och "black irish"

Uppföljning till inläggen Valloner (29 sep 2007) och Mer om släktforskning & rasbiologi (4 okt 2007):

Om man i Sverige förklarat mörka inslag med släkt från (helst) valloner, så är motsvarande förklaring i USA att man har irländska rötter. Men den typiske irländaren är väl rödhårig? Kanske det - men förklaringen förekommer, helt oavsett hur verkligheten ser ut.

Riktigt intressant blev det när det hela skulle spåras till Irland, för där sades generna ha spanskt ursprung. En konkret förklaring gick ut på att den spanska armadan efter debaclet 1588 skulle ha gjort ett landhugg på västra delen av ön, vars konsekvenser alltså fortfarande skulle gå omkring bland oss. - Händelsen har inträffat, men knappast resten. Men det är alltså exakt samma berättelse som jag hört om bohuslänska förhållanden; en klintbergare, helt enkelt.

Intressantast är nog den allmänna tendensen, att folk vill ha förklarat allt som avviker; och ju färgstarkare och minnesvärdare förklaring, desto bättre. Att folk alltid haft lite olika hår- och ögonfärg, liksom att man alltid flyttat runt på sig åtminstone lite grann (fråga en släktforskare), är ju oj-så-tråkigt jämfört med vallon-importen; för att inte tala om tanken på ett skepp kommer lastat med spännande spanjorer. Eller hur man nu tänkt sig det.


Wikipedia (eng.): Black Irish; Spanish armada in Ireland

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej där! :)

Du glömmer en sak angående valloner.
Belgien (och under kortare tid även dagens Nederländerna) var ockuperade av Spanien.
Belgiens ockupation varade under två århundraden. Har inte så stor koll på årtal, men det rör sig om 1500- och 1600-tal.

Valloner är besläktade med både fransmän (som oftast är mörka) och tyskar, där sånt är långtifrån ovanligt.
Jag har varit i Tyskland och sagda länder flera gånger genom mitt liv.
Vi pratar inte om judar här heller utan om vanliga tyskar, belgare, flamländare etc.
Mörka människor är ingen ovanlighet överhuvudtaget, även om det i Sverige görs stor sak av det här.

Inte ens Hitler gjorde någon stor grej av detta.
Han var själv mörk. Jag är mörkhårig och brunögd, just för att jag har släkt från Belgien (La Roche-en-Ardenne, närmare bestämt).
De flesta valloner som kom hit under århundradet då de invandrade för att sköta våra stålverk samt t.ex. vapenfaktorier eller för att bidra med expertis som militäringenjörer (som i min släkts fall) blandade sig i många fall redan på 1700- eller 1800-talen med svenskar.
*Andra* valloner som höll hårt på katolska sedvänjor, som med min släkt, gifte sig bara med andra katoliker. Eftersom det i det fallet mest rörde sig om andra valloner så blev det så att fram till mina farföräldrar så är vallonblodet helt outblandat.

Det här är inte ovanligt heller, och som bekant så är mörka drag dominanta när det gäller genetik. Det gör alltså att det du nämnde om den "polska" byn på Haiti till Bullshit, eftersom negroida drag *uppenbarligen* skriver över ljusare europeiska/slaviska drag.

Populationer inom Europa har *aldrig* stått stilla, och det är bara onödigt att göra fiender av folk som inte är det.
Jag har vare sig jude, tattare, zigenare, turk eller något annat dylikt i mitt blod.
Du kanske är blond och blåögd, mot för mina bruna ögon och mörkbruna hår.

Det du inte kan ta ifrån mig är att jag är lika mycket arisk som du, om inte mer.
Det finns nämligen blonda slaver också, i hundratusental, och de är likförbannat ett opålitiligt skräpfolk.
För att inte tala om blonda europiserade judar, romer etc.

DET SITTER INTE I HÅRFÄRG, UTAN I DEN GERMANSKA FOLKSJÄLEN.


Jag hoppas att jag inte var för otrevlig, för jag vet att du vill uppnå samma saker som jag.


Sieg Heil!

//G

Hexmaster sa...

WTF..?