2007-09-19

GAIS

Förkortningen står för Göteborgs Atlet- och Idrottssällskap.

Har väldigt bestämt för mig att jag hört "Göteborgs Allmänna Idrottssällskap" någonstans, men det är bara att glömma. Hittar det inte på nätet heller, så jag har ingen aning om hur vanlig denna missuppfattning är - är det kanske bara jag som fått det om bakfoten?

Sen har (naturligtvis) en rad alternativa betydelser lagts fram, med (naturligtvis!) högst varierande grader av rolighet, elakhet resp. träffsäkerhet. "Görmånga Anhängare I Skinnväst" för att ta en av de tryckbara. ;-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm, jag har också alltid trott att GAIS står för Göteborgs allmänna idrottssällskap. Vet inte var jag fått det ifrån, men jag skulle gissa att jag helt enkelt extrapolerat från att AI i AIK står för allmänna idrotts.

Hexmaster sa...

Tackar! - Då var jag alltså inte ensam. Skönt att veta.

Om jag fått det från AIK:s "Allmänna" så är det indirekt, vilket å andra sidan inte alls är otroligt.

Det är märkligt att såpass spridda begrepp är såpass okända... Undras hur många som vet vad IFK betyder. (Jag visste inte, förrän jag tagit reda på det.)

Anonym sa...

Vissa saker är icke bundna i tiden. GAIS är en sådan. Därför måste jag nu kommentera här när jag efter drygt ett och ett halvt år funnit detta inlägg. Som GAISare brukar jag ofta fråga folk om de vet vad bokstäverna står för och de flesta prickar rätt på G, I & S medan många svarar 'allmänna' på Aet. Dessutom, i Fritzes nya förkortningslexikon av Rudolf Frölén, (Lund 1962), står det Göteborgs Allmänna Idrotts Sällskap. 1968 kom dock en bilaga till lexikonet där detta (och annat) var rättat.
/Sape

Hexmaster sa...

Tackar! Jag tippar att Fröléns förkortningar inte är den egentliga orsaken till felet, utan bara ännu en som blivit lurad av ... Vad det nu är.

Varken GAIS eller faktoider är, menar jag, bundna i tiden; det är en anledning till att jag egentligen inte är så mycket för bloggars kronologiska stuk. Men, men.

Anonym sa...

Jag har fått det ifrån time out på tv4.
Någon frågar någon annan(antagligen med koppling till GAIS) vad GAIS står för och får svaret "GÖteborg Allmänna IdrottsSällskap" och replikerar med att han tänkt starta "Borlänge Allmänna IdrottsSällskap".