2007-08-27

Läsarbrev: Satanist-korset

Faktoid: Satanist-korset

Jakob skrev:

Angående att satanister inte har någon koll på kristna symboler; jag har ett hyfsat stort antal kristna vänner/klasskamrater och jag är nästintill helt säker på att inte en enda skulle koppla att det på något vis är en kristen symbol, så jag tycker inte att det är ett argument som håller.

Detta är ju också en symbol som de flesta har dålig koll på. Icke desto mindre är det en kristen symbol sedan gammalt, en satanistisk symbol sedan helt nyligen.

Visitors to this site might wonder, "Why are those crosses upside down on the Web site background? Did someone hack into your site and change the crosses?" The short answer is No. For a longer explanation, read on. http://www.arkansas-catholic.org/article.php?id=96

Nazisterna har ju också tagit ett antal symboler som på intet vis har med den nazistiska ideologin att göra, t ex solkorset och hakkorset. det betyder ju inte i sin tur att dom inte visste vad det stod för.

Visst kan symbolers betydelser ändras. Hakkorset är ett bra exempel - en av historiens flitigast använda i allehanda sammanhang, men idag och för överskådlig framtid har det en mycket specifik betydelse. Vem bestämde att det skulle bli så? ...Ingen, eller alla. Om folk associerar en företeelse och en symbol, så gör de. Eftersom folk associerar satanism och Petruskorset så har det naturligtvis blivit en satanistisk symbol, eller antikristen om du vill. Men den gamla betydelsen finns fortfarande. Det är främst det jag pekar på - att ex.vis påven inte har några problem med symbolen.



Angående antikrist kontra satanism; ord står mot ord, jag kan endast utgå ifrån mina egna erfarenheter. (...) Eller är det så att du kanske har lite statistik för vad folk i allmänhet anser att symbolen står för?


Tar en titt på Google, rörande ett svenskt jeansmärke som fått en massa gratisreklam: [Cheap Monday, dödskalle med ett vänt kors i pannan]
http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22cheap+monday%22+satanism&btnG=S%C3%B6k

Tycker det framgår rätt klart att kopplingen är den gängse.

Jäjä,..hursomhälst som kommer du väl ändå inte ändra på något på sidan, hur många argument jag än skulle knäcka. Tack för att du svarade iaf. Jag måste ha någon att gnälla på såhär mitt i natten.


Jag kan acceptera VAD SOM HELST som det finns belägg för! Inga slutsatser är huggna i sten - det är ju sens moralen av hela sidan, om man vill vara lite högtidlig. Att ifrågasätta och bli ifrågasatt är bara nyttigt.


Kevin skrev:

satanist have nothing to do with satan ore an inverted cross, just wanted jou to know...

Antecknat. :-)

Inga kommentarer: